Naukowcy przez 15 lat badali dzieci. Odkryli, jak wpływają na nie ekrany telefonów i tabletów!

Coraz więcej dzieci spędza godziny przed ekranami telefonów, tabletów czy telewizorów. Najnowsze badania z Kanady, które trwały aż 15 lat, pokazują, że każda dodatkowa godzina z takim sprzętem może znacząco pogorszyć wyniki w nauce. Sprawdź szczegóły.
Fot. Shutterstock

Spis treści:

  1. 15 lat obserwacji – co odkryli naukowcy?
  2. Ekrany kontra wyniki – liczby mówią same za siebie
  3. Eksperci ostrzegają: Uwaga na cyfrowe nawyki
  4. Rodzice i szkoły w obliczu cyfrowych wyzwań
  5. Jak mądrze korzystać z technologii? Zalecenia specjalistów

15 lat obserwacji dzieci – co odkryli naukowcy?

Przez 15 lat zespół badaczy ze szpitala Sick Kids i St. Michael’s Hospital w Toronto analizował, jak czas spędzany przez dzieci przed ekranami wpływa na ich edukację. W badaniu wzięło udział ponad 3 tysiące uczniów z Ontario, których aktywność monitorowano od 2008 do 2023 roku. Naukowcy sprawdzali, ile godzin dziennie dzieci poświęcają na telewizję, komputer, konsolę czy tablet, a następnie porównywali te dane z wynikami testów z matematyki i czytania.

Ekrany wpływają na wyniki w nauce

Rezultaty są jednoznaczne: każda dodatkowa godzina przed ekranem oznaczała aż 10% spadku szans na osiągnięcie oczekiwanych wyników w nauce. Efekt ten był widoczny zarówno u trzecioklasistów, jak i uczniów klas szóstych. Dr Catherine Birken, główna autorka badania, podkreśla, że istnieje „istotne powiązanie między czasem ekranowym a gorszymi rezultatami edukacyjnymi”.

Chociaż badanie miało charakter obserwacyjny i nie dowodzi bezpośrednio, że to ekrany są przyczyną gorszych wyników, eksperci nie mają wątpliwości – nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może negatywnie wpływać na koncentrację i zdolność uczenia się. Dr Sachin Maharaj z Uniwersytetu Ottawskiego wyjaśnia, że częste korzystanie z ekranów „trenuje uwagę” w sposób, który utrudnia skupienie się na dłużej, a to przekłada się na trudności z głębszym myśleniem i przyswajaniem wiedzy.

Rodzice i szkoły w obliczu cyfrowych wyzwań

Wielu rodziców przyznaje, że trudno im znaleźć złoty środek między wychowaniem a cyfrową rzeczywistością. Dyrektorzy szkół alarmują, że uczniowie coraz częściej są przemęczeni przez nocne granie czy scrollowanie mediów społecznościowych. Niektóre szkoły w Ontario zdecydowały się nawet na pozwy przeciwko gigantom technologicznym, zarzucając aplikacjom takim jak TikTok czy Instagram negatywny wpływ na koncentrację uczniów.

Jak mądrze korzystać z technologii? Specjaliści radzą

Dr Birken podkreśla, że celem badań nie jest obwinianie rodziców, lecz zachęta do refleksji nad tym, jak pomóc dzieciom korzystać z technologii w sposób zdrowy. Kanadyjskie Towarzystwo Pediatryczne rekomenduje m.in. wspólne oglądanie treści, wybieranie materiałów edukacyjnych oraz ograniczanie czasu ekranowego przed snem. Dzieci, które spędzają mniej czasu przed ekranami, częściej śpią odpowiednio długo, bawią się na świeżym powietrzu i mają więcej kontaktów społecznych – a to wszystko sprzyja lepszym wynikom w nauce i prawidłowemu rozwojowi emocjonalnemu.

Czytaj dalej: