Sygnalizacja świetlna może zyskać czwarty kolor. Sprawdź, co oznacza białe światło

Naukowcy z USA proponują wprowadzenie białego światła w sygnalizacji świetlnej, które ma usprawnić ruch uliczny w miastach z rosnącą liczbą samochodów autonomicznych. Choć póki co testy prowadzone są w Stanach Zjednoczonych, eksperci nie wykluczają, że podobne rozwiązania mogą trafić także do polskich miast.
Zdjęcie poglądowe, fot. Econews

Nowy, czwarty kolor sygnalizacji świetlnej. Sprawdź, co oznacza białe światło.

Tradycyjna sygnalizacja świetlna opiera się na trzech kolorach: czerwone – stój, żółte – przygotuj się, zielone – jedź. Naukowcy z North Carolina State University zaproponowali wprowadzenie czwartego światła – białego. Nie chodzi jednak o zastąpienie dotychczasowych świateł, ale o ich uzupełnienie, gdy na skrzyżowaniu pojawi się dużo samochodów autonomicznych, czyli takich, które same się prowadzą.

Jak działa biała faza sygnalizacji?

Nowa „biała faza” aktywuje się tylko wtedy, gdy na skrzyżowaniu pojawi się odpowiednio dużo pojazdów autonomicznych. To znak dla kierowców, że ruchem zarządzają teraz właśnie te inteligentne auta. Wówczas to one przejmują kontrolę nad ruchem, komunikując się ze sobą oraz z sygnalizacją w czasie rzeczywistym i tym samym minimalizując przestoje. W praktyce oznacza to, że jeśli sygnalizator pokaże kolor biały, kierowca powinien podążać za pojazdem autonomicznym znajdującym się przed nim – jeśli on rusza, my też możemy jechać; jeśli się zatrzymuje, my również się zatrzymujemy.

Częściowe oddanie kontroli ruchu sztucznej inteligencji to stosunkowo nowy pomysł, zwany paradygmatem kontroli mobilnej. Można go wykorzystać do koordynowania ruchu w każdym scenariuszu z udziałem pojazdów autonomicznych. Żeby to było możliwe, ważne jest wdrożenie koncepcji białego światła na skrzyżowaniach, ponieważ informuje ona ludzkich kierowców o tym, co się dzieje. Muszą wiedzieć, co robić, gdy zbliżają się do skrzyżowania - tłumaczy dr Ali Hajbabaie z NCSU, lider badań nad nowym rozwiązaniem.

Kiedy liczba autonomicznych pojazdów spadnie, sygnalizacja automatycznie wraca do tradycyjnych trzech kolorów. Dzięki temu system jest elastyczny i dostosowuje się do sytuacji na drodze.

Jak białe światło usprawnia ruch?

Symulacje przeprowadzone przez naukowców pokazują, że włączenie białego światła może znacząco zmniejszyć opóźnienia na skrzyżowaniach. Nawet przy niewielkim udziale autonomicznych aut w ruchu (około 10%), płynność przejazdu może wzrosnąć o 3%, a przy większej liczbie takich pojazdów – nawet o 90%. Mniej zatrzymań i ruszania oznacza także oszczędność paliwa oraz niższą emisję spalin, co pozytywnie wpływa na środowisko. Białe światło daje też kierowcom jasny sygnał, jak powinni się zachować – wystarczy podążać za samochodem przed sobą. To eliminuje niepewność i zmniejsza ryzyko nieporozumień na drodze.

System działa również w obecności pieszych, dzięki czemu zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

Kiedy biała sygnalizacja świetlna może pojawić się w Polsce?

Na razie białe światło testowane jest w Stanach Zjednoczonych, głównie w laboratoriach i na zamkniętych terenach, takich jak porty czy strefy przemysłowe. Naukowcy podkreślają, że do wprowadzenia tego rozwiązania w miastach potrzebna jest odpowiednia liczba samochodów autonomicznych oraz przepisowa jazda kierowców.

Czy Polska może być jednym z krajów, które wprowadzą białe światło? Eksperci są ostrożni – na razie to rozwiązanie dla najbardziej zaawansowanych technologicznie państw z nowoczesną infrastrukturą drogową. Jednak wraz z rozwojem motoryzacji i pojazdów autonomicznych, także w Polsce może pojawić się potrzeba takiej innowacji.

Tylko przez jeden dzień. Seniorzy pojadą za 1 zł
20 października, z okazji Europejskiego Dnia Seniora, PKP Intercity przygotowało specjalną promocję. Tego dnia wszystkie osoby, które ukończyły 60 lat, mogą podróżować pociągami przewoźnika po całej Polsce za symboliczną złotówkę....

Czytaj dalej: