Zaskakujące przetasowania na rynku telewizyjnym. Znaczny spadek dotychczasowego lidera

Wrzesień 2025 przyniósł spore przetasowania na rynku telewizyjnym. Polsat został liderem wśród wszystkich widzów, a TVN triumfuje w grupie komercyjnej 16-59. Zaskoczeniem jest spadek Republiki, która jeszcze latem była na szczycie. Sprawdzamy, kto zyskał, a kto stracił po starcie jesiennych ramówek.
Fot. Dawid Wolski/East News

Polsat i TVN rządzą telewizją po wakacjach! Republika traci pozycję lidera

Nowy sezon telewizyjny wystartował z przytupem. Największe stacje notują wzrosty udziałów, a widzowie chętnie sięgają po świeże propozycje programowe. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, cytowanych przez Wirtualne Media, wrzesień 2025 był szczególnie udany dla Polsatu, który objął prowadzenie wśród wszystkich widzów z wynikiem 7,51 proc. To wyraźny wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Na drugim miejscu znalazł się TVN, który również poprawił swój wynik – z 6,42 proc. do 6,79 proc. Podium zamyka TVP1, choć z lekkim spadkiem udziałów (6,57 proc. wobec 6,70 proc. rok wcześniej).

Republika poza podium – co się stało z liderem lata?

Jeszcze w lipcu Republika była na ustach wszystkich jako lider rynku. Tymczasem wrzesień przyniósł jej spadek na czwarte miejsce. Stacja zanotowała jednak wzrost udziału do 6,13 proc. (rok temu 4,70 proc.), ale to nie wystarczyło, by utrzymać się w czołówce. TVP2 również może zaliczyć wrzesień do udanych – jej udział wzrósł do 6,06 proc. Warto zwrócić uwagę na dalsze pozycje. TVN7, TV Puls i TV4 również poprawiły swoje wyniki, podczas gdy TVN24 i TTV odnotowały spadki.

TVN liderem w grupie komercyjnej

W najbardziej pożądanej przez reklamodawców grupie 16–59 niepodzielnie króluje TVN. Stacja osiągnęła 8,16 proc. udziału w rynku, notując wzrost z 7,76 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Polsat uplasował się na drugim miejscu (7,80 proc.), a na trzeciej pozycji znalazła się TVP2 (4,86 proc.), tuż przed TVP1 (4,77 proc.). W tej grupie wiekowej Republika również zanotowała wzrost – do 3,64 proc., podobnie jak TVN7 (4,37 proc.). Spadki dotknęły natomiast TTV i TV6.

Kto zyskał, kto stracił?

Wrzesień 2025 pokazał, że widzowie po wakacjach chętnie wracają przed telewizory, a jesienne ramówki przyciągają coraz większą publiczność. Polsat i TVN umocniły swoje pozycje liderów, Republika musi szukać sposobu na powrót do czołówki, a mniejsze stacje walczą o każdy punkt procentowy udziałów.

Czytaj dalej: